Page 53 - Εκπαιδευτικό εγχειρίδιο
P. 53

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ  ΟΜAΔΑ 3 / Κοστούμια από υλικά καθημερινής χρήσης   52  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ  ΟΜAΔΑ 3 / Κοστούμια από υλικά καθημερινής χρήσης  / Δράση 2  53



 ΚΟΣΤΟYΜΙΑ   Όπως αναφέρθηκε και στις προηγούμενες παραγράφους, ένας     Δράση 2  ●    Για τη συγκεκριμένη δράση μπορούμε να δουλέψουμε:
 ενδυματολόγος πρέπει να έχει στο μυαλό του πολλές καλλιτεχνικές,
                                                          - Ατομικά

 ΑΠO ΥΛΙΚA   σωματικές και τεχνικές παραμέτρους κατά τη σχεδίαση και      - Σε μικρές ομάδες
 την υλοποίηση των κοστουμιών. Επιπλέον, πολλές φορές ένας
 ΚΑΘΗΜΕΡΙΝHΣ   ενδυματολόγος ενδέχεται να αντιμετωπίσει περιορισμούς που   ●    Για την υλοποίηση της δράσης χρειαζόμαστε το έντυπο
 μπορεί να προκύψουν από τον οικονομικό προϋπολογισμό μιας      [.moodboard template.] εκτυπωμένο για κάθε μαθητή
 ΧΡHΣΗΣ   παράστασης, ή για πολύ συγκεκριμένους λόγους να πρέπει να
 δημιουργήσει κοστούμια με ελάχιστα υλικά ή πολύ συγκεκριμένα
 υλικά. Οι παράμετροι αυτές μπορεί να λειτουργήσουν σαν εμπόδια,
 ή καλύτερα σαν όρια στη δημιουργική του διαδικασία, ωστόσο ένας
 ενδυματολόγος πρέπει να είναι δημιουργικός και ευέλικτος για νέες
 λύσεις, διατηρώντας πάντα στο μυαλό του το καλλιτεχνικό του
 όραμα σε σχέση με την εκάστοτε παράσταση.

 Ας δούμε για παράδειγμα το τρέιλερ της παράστασης Τέσσερις
 εποχές της ομάδας Patari Project, μιας οικολογικής παράστασης
 που παρουσιάστηκε το 2019 στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής
 Λυρικής Σκηνής.

  https://www.youtube.com/watch?v=fnfM5XAoa9I

 Η συγκεκριμένη παράσταση, χρησιμοποιώντας το μουσικό
 έργο του Αντόνιο Βιβάλντι Οι τέσσερις εποχές, που υμνεί τις
 εναλλαγές της φύσης και την κυκλικότητα του χρόνου, είχε σαν
 στόχο την εξοικείωση των παιδιών με την κυκλική οικονομία και
 τη βιωσιμότητα. Δημιουργήθηκε λοιπόν μια παράσταση μουσικού
 θεάτρου η οποία έθιγε ζητήματα που σχετίζονται με τη στάση
 μας απέναντι στο περιβάλλον και έφερε στη σκηνή θέματα
 όπως η μείωση της χρήσης πλαστικών, η σπατάλη τροφίμων και
 η κυκλική οικονομία. Θα μπορούσε λοιπόν για τη συγκεκριμένη
 παράσταση να χρησιμοποιηθούν μεγάλες ποσότητες πλαστικού και
 μη ανακυκλώσιμων υλικών; Η απάντηση είναι μάλλον αρνητική. Ο
 ενδυματολόγος της συγκεκριμένης παράστασης μεταμόρφωσε σε
 κοστούμια είδη μιας χρήσης όπως πλαστικές σακούλες, πλαστικά
 μπουκάλια, πλαστικά καλαμάκια και γάντια.

 Εκτός όμως από όλα τα παραπάνω, το πώς θα είναι τα κοστούμια
 μιας παράστασης είναι στενά συνδεδεμένο με τη γενικότερη εικόνα   Έχοντας στο μυαλό μας την ιστορία της Ωραίας Ελένης του
 της παράστασης, με το τι συμβαίνει πάνω στη σκηνή, σε ποιο   Όφενμπαχ, αλλά και όλα όσα συζητήσαμε και σκεφτήκαμε
 χρόνο και χώρο διαμορφώνεται η εξέλιξη της ιστορίας, αλλά και   στη Δράση 1, θα προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε
 με το ποιο θα είναι το σκηνικό. Συνεπώς, ο ενδυματολόγος κατά   χρησιμοποιώντας τον πίνακα ιδεών (moodboard) έναν «χάρτη»
 την περίοδο της δημιουργίας του ενδυματολογικού υλικού πρέπει   για την εικόνα της δικής μας Ελένης. Αποκόμματα από
 να γνωρίζει πολύ καλά την ιδέα του σκηνοθέτη για τη σκηνοθεσία   εφημερίδες και περιοδικά, εικόνες, έργα τέχνης, φωτογραφίες
 και να είναι σε συνεχή συνομιλία και ανταλλαγή ιδεών μαζί του.   και σκίτσα από το ίντερνετ, φωτογραφίες και δικά μας σκίτσα,
 Αλλά και να παρακολουθεί την αντίστοιχη δημιουργική διαδικασία   παλέτες χρωμάτων, κομμάτια από υφάσματα και άλλα υλικά
 του σκηνογράφου, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη δημιουργία του   που θα θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε, σύντομα κείμενα-ιδέες
 σκηνικού χώρου της παράστασης.                   που θα θέλαμε να έχουμε στο μυαλό μας καθώς φτιάχνουμε την
                                                  Ελένη μας και ό,τι άλλο μπορούμε να φανταστούμε μπορεί να
 Στην παρακάτω δραστηριότητα θα δημιουργήσουμε έναν πίνακα με   δημιουργήσει το κολάζ πάνω στον πίνακα των ιδεών μας.
 τις ιδέες μας για την Ελένη. Τι στιλ θέλουμε να έχει, πώς θα θέλαμε
 να μοιάζει στιλιστικά και τι να θυμίζει, τι ρούχα να φοράει, τι παλέτες   Προσοχή! Δεν πρέπει να μας παρασύρει απαραίτητα το γεγονός
 χρωμάτων να έχουν τα κοστούμια της κλπ. Βέβαια, στη δική μας   πως η Ωραία Ελένη βρίσκεται στην αρχαία Ελλάδα. Στην όπερα
 περίπτωση το μόνο υλικό, η μόνη πληροφόρηση που έχουμε για την   και στο θέατρο πολλές φορές μπορεί να παρακολουθήσουμε
 Ελένη, είναι η σύνοψη του έργου.                 μια αρχαία τραγωδία με φουτουριστικά κοστούμια που έρχονται
                                                  από το μέλλον και έναν Ντον Τζοβάννι που, αντί για περούκα με
 Ας αφήσουμε λοιπόν ελεύθερη τη φαντασία μας και ας   λευκά μπουκλάκια και γιλέκο, να φοράει πολύχρωμο καμπάνα
 δημιουργήσουμε τη δική μας Ελένη!                παντελόνι, ανοιχτό φλοράλ πουκάμισο και γυαλιά ηλίου.
                                                  Αφήνουμε ελεύθερη τη δημιουργικότητά μας και φτιάχνουμε την
                                                  Ελένη που θα θέλαμε εμείς να δούμε επί σκηνής.
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58