Page 51 - Εκπαιδευτικό εγχειρίδιο
P. 51

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ  ΟΜAΔΑ 3 / Ο ρόλος του ενδυματολόγου  50  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ  ΟΜAΔΑ 3 / Σύντομη περιγραφή της ιστορίας  / Δράση 1  51



 Ο ΡOΛΟΣ   Στην όπερα, όπως και στο θέατρο, σχεδόν όλες τις φορές που   ΣYΝΤΟΜΗ   Η ιστορία εκτυλίσσεται σε δύο χώρους (Α΄ και Β΄ Πράξη στη Σπάρτη
 έχουμε δει κάποια παράσταση, παρατηρούμε πως οι άνθρωποι οι
                                                  και Γ΄ Πράξη στο Ναύπλιο, σε παραθαλάσσιο θέρετρο). Ο χρόνος
 ΤΟΥ   οποίοι βρίσκονται πάνω στη σκηνή δεν φοράνε τα δικά τους ρούχα,   ΠΕΡΙΓΡΑΦH  της ιστορίας τοποθετείται το καλοκαίρι πριν από την έναρξη του
 αντίθετα φοράνε κοστούμια άλλες φορές κοντά στην εποχή τους,
                                                  Τρωικού Πολέμου. Στην αγορά της Σπάρτης, όπου είναι μαζεμένοι
 ΕΝΔΥΜΑΤΟ-  άλλες φορές μακριά από την εποχή τους και προς τα πίσω, και άλλες   ΤΗΣ  όλοι οι ήρωες, εμφανίζεται ο Πάρης μεταμφιεσμένος σε βοσκό,
 φορές πάλι μακριά από την εποχή τους αλλά προς τα μπρος. Για το   με στόχο να λάβει μέρος στους Αγώνες Πνεύματος της Σπάρτης
 ΛOΓΟΥ   τι θα φορέσουν οι πρωταγωνιστές μιας όπερας, αλλά και για το πώς   ΙΣΤΟΡIΑΣ  και να διεκδικήσει την Ωραία Ελένη. Ο Πάρης, ο οποίος έχει γίνει
 και γιατί φτάνουν μέχρι τη στιγμή που θα φορέσουν ένα κοστούμι,   αντιληπτός από τον μάντη Κάλχα και την Ελένη, νικάει τους
 υπεύθυνος είναι ο ενδυματολόγος. Ενδυματολόγος είναι η ειδικότητα   Αγώνες Πνεύματος. Ένα μήνα μετά, και ενώ ο μάντης Κάλχας με
 μέσα σε μια παραγωγή όπερας η οποία είναι υπεύθυνη για τη μελέτη   εντολή του Δία στέλνει τον Μενέλαο στην Κρήτη, η Ελένη, εν μέσω
 και σχεδίαση των κοστουμιών. Η δουλειά του ενδυματολόγου δεν   πραγματικότητας και ονείρου, έρχεται πιο κοντά με τον Πάρη. Ο
 είναι τόσο απλή όσο σας περιγράφουμε: ο ενδυματολόγος πρέπει   Μενέλαος αιφνιδιάζει την Ελένη επιστρέφοντας νωρίτερα από την
 μέσα από τη μελέτη, τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του να   Κρήτη και κατηγορώντας την για απιστία. Μία εβδομάδα μετά όλοι
 σχεδιάσει πώς θέλει να εμφανίζεται ο κάθε ήρωας στις σκηνές του   οι ήρωες μεταφέρονται στο θερινό θέρετρο, το Ναύπλιο, η ένταση
 έργου, διατηρώντας άμεση και στενή συνεργασία με το κείμενο και   μεταξύ Ελένης και Μενέλαου συνεχίζεται, ενώ ο Αγαμέμνων και ο
 τον σκηνοθέτη της παράστασης, και επιπλέον λαμβάνοντας πάντα   μάντης Κάλχας, γνωρίζοντας την εξέλιξη του μύθου, προσπαθούν
 υπόψη του παράγοντες που σχετίζονται με την ατμόσφαιρα της   να πείσουν τον Μενέλαο να αφήσει την Ελένη να φύγει. Ένα πλοίο
 παράστασης, τη μουσική, την κίνηση, τα φώτα της κάθε σκηνής και   που καταφθάνει στο Ναύπλιο φέρνει την ανατροπή. Το πλοίο φθάνει
 τα υλικά που επιλέγει για κάθε κοστούμι.         στο λιμάνι και εμφανίζεται ο Πάρης, αυτή τη φορά μεταμφιεσμένος
                                                  σε Μέγα Μάντη της Αφροδίτης. Όλοι τον υποδέχονται με χαρά και
 Ας προσπαθήσουμε κι εμείς να μπούμε στη λογική του ενδυματο-  σεβασμό, ενώ η Ελένη αντιλαμβάνεται ποιος πραγματικά είναι. Ο
 λόγου ακολουθώντας κάποια βασικά βήματα της δημιουργικής διαδι-  Μάντης, θέλοντας να ικανοποιήσει το αίτημα της θεάς Αφροδίτης,
 κασίας, ξεκινώντας με την ανάγνωση της σύντομης περιγραφής της   ζητάει να πάρει μαζί του την Ελένη στα Κύθηρα, στο πλάι της θεάς.
 όπερας Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ του Κορνήλιου Σελαμσή, την
 οποία σύντομα θα παρακολουθήσουμε. Υπό κανονικές συνθήκες   Η ιστορία ολοκληρώνεται με την Ελένη να φεύγει μαζί με τον Πάρη
 ο ενδυματολόγος θα μελετούσε όλο το λιμπρέτο (κείμενο) της   (Μέγα Μάντη), θέλοντας να ικανοποιήσει το αίτημα της θεάς. Πριν
 παράστασης και όχι μόνο την περίληψη της όπερας.  αποχωρήσει όμως από το Ναύπλιο, προειδοποιεί τον Μενέλαο και
                                                  τον Αγαμέμνονα πως η φυγή της στην Τροία δεν μπορεί να αποτελέ-
                                                  σει αιτία για να ξεκινήσει ο πόλεμος, καθώς δεν την άρπαξε ο Πάρης
                                                  με τη βία αλλά ήταν δική της επιθυμία να τον ακολουθήσει.


                    Δράση 1                      Για τη συγκεκριμένη δράση μπορούμε να δουλέψουμε:

                                                  ● Ατομικά

                                                  ● Σε μικρές ομάδες

                                                  ● Ολόκληρη η τάξη

                                                  Αφού πρώτα διαβάσουμε την παραπάνω σύνοψη της Ωραίας
                                                  Ελένης του Όφενμπαχ και συζητήσουμε τυχόν απορίες,
                                                  μπορούμε να σκεφτούμε, να συζητήσουμε και στη συνέχεια να
                                                  δώσουμε απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις;

                                                          1. Μπορείτε να επιλέξετε και να καταγράψετε πέντε
                                                          επίθετα τα οποία να περιγράφουν τον χαρακτήρα της
                                                          Ελένης;

                                                          2. Μπορείτε να περιγράψετε σε μια σύντομη παράγραφο
                                                          τα εξωτερικά χαρακτηριστικά της Ελένης όπως τη
                                                          φαντάζεστε;

                                                  Στη συνέχεια, μοιραζόμαστε τις διαφορετικές περιγραφές και
                                                  επίθετα και συζητάμε στην τάξη για τα κοινά στοιχεία αλλά και
                                                  για τις διαφορές που έχουν μεταξύ τους οι Ελένες της τάξης
                                                  μας.

                                                  Μήπως οι περιγραφές μας θυμίζουν κάποια άλλη ηρωίδα από
                                                  την ιστορία, τα κόμικ ή τον κινηματογράφο;
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56