Page 39 - Εκπαιδευτικό εγχειρίδιο
P. 39

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ  ΟΜAΔΑ 2 / Τα νοήματα των ήχων   38  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ  ΟΜAΔΑ 2  / Τα νοήματα των ήχων / Δράση 1   39



 ΤΑ ΝΟHΜΑΤΑ   Πόσο σημαντικός μπορεί να είναι, με την ευρύτερη έννοια, ο ήχος σε   Στις παρακάτω παραγράφους θα κάνουμε μια σύντομη εισαγωγή
 μια παράσταση; Θα μπορούσε να έχει κάποιον δραματουργικό ρόλο;
                                                  σε μερικούς ηχητικούς όρους και σύγχρονες πρακτικές σύνθεσης.
 ΤΩΝ HΧΩΝ   Ας δούμε για παράδειγμα την 1η Σκηνή της Ωραίας Ελένης του   Στόχος των δράσεων που ακολουθούν είναι η κατάλληλη
                                                  προετοιμασία των μαθητών και μαθητριών της ομάδας που
 Όφενμπαχ του Κορνήλιου Σελαμσή. Βρισκόμαστε στην ύπαιθρο στη   θα ασχοληθεί με το ηχοτοπίο και τις γραφικές παρτιτούρες. Η
 Σπάρτη, είναι καλοκαίρι και έχει καύσωνα. Όπως θα δούμε και στα   συγκεκριμένη ομάδα θα αναπαραγάγει ζωντανά κατά τη διάρκεια
 διά ζώσης εργαστήρια, εκτός από τη σκηνοθεσία, τη σκηνογραφία,   της παράστασης ένα σύνολο διαφορετικών ήχων, οι οποίοι θα
 τους διαλόγους και την κίνηση, τα οποία μπορούν να αποδώσουν είτε   περιβάλουν ηχητικά συγκεκριμένες σκηνές του έργου.
 την καλοκαιρινή περίοδο είτε την αίσθηση της ζέστης, θα μπορούσε
 και ο ήχος να παίξει κεντρικό ρόλο στη ρεαλιστική αποτύπωση του     Δράση 1  Προκειμένου να κατανοηθεί βιωματικά η δραματουργική
 περιβάλλοντος μέσα στο οποίο εξελίσσεται η δράση.  διάσταση του ήχου, μπορούμε να δούμε μέσα στην τάξη μερικά
                                                  αποσπάσματα κινηματογραφικών ταινιών μέγιστης διάρκειας
 Μήπως ένας ήχος που χαρακτηρίζει την καλοκαιρινή ελληνική   δύο λεπτών. Ενώ παρακολουθούμε την ταινία, δίνουμε
 ύπαιθρο, όπως για παράδειγμα αυτός των τζιτζικιών ή του ανέμου   σημασία στους ήχους που ακούμε πέρα από τους διαλόγους
 που κουνάει τα ξεραμένα στάχυα, έχει τη δύναμη να μεταφέρει τον   και τη μουσική. Σημειώνουμε σε ένα χαρτί όσο το δυνατόν
 θεατή και ακροατή σε έναν αρκετά συγκεκριμένο ή φανταστικό τόπο   περισσότερους ήχους που καταφέραμε να διακρίνουμε κατά τη
 και χρόνο; Και όλοι αυτοί οι ήχοι τι σχέση μπορούν να έχουν με τη   διάρκεια του σύντομου αποσπάσματος.
 μουσική μιας παράστασης;
                                                  Έχουν όλοι αυτοί οι ήχοι αντίστοιχο ρόλο σε μια σκηνή;

                                                  Ο ήχος, για παράδειγμα, της βροχής έξω από ένα διαμέρισμα
                                                  όπου εξελίσσεται η δράση έχει τον ίδιο ρόλο με τον ήχο του
                                                  κουδουνιού της πόρτας ο οποίος μπορεί να σημάνει ότι θα
                                                  ακολουθήσει μια σημαντική και πολυαναμενόμενη συνάντηση;

                                                  Μπορούμε να βρούμε ένα σημείο μιας ταινίας όπου κάποιοι ήχοι
                                                  είναι απαραίτητοι για την κατανόηση της δράσης;
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44