Page 42 - Εκπαιδευτικό εγχειρίδιο
P. 42
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ ΟΜΑΔΑ 2 / Παρτιτούρες με σχέδια αντί για νότες 42 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ ΟΜΑΔΑ 2 / Παρτιτούρες με σχέδια αντί για νότες / Δράση 4 43
ΠΑΡΤΙΤΟYΡΕΣ Ο Κορνήλιος Σελαμσής, ο συνθέτης της Ωραίας Ελένης του Δράση 4 Ας ακούσουμε μερικά παραδείγματα συνθέσεων όπου γίνεται
εκτεταμένη χρήση διευρυμένων τεχνικών.
Όφενμπαχ, εντάσσει στη μουσική του ήχους που μπορεί να σας
ΜΕ ΣΧEΔΙΑ ξαφνιάσουν. Μέσα από τις συνθέσεις του ξεδιπλώνεται ένα πλούσιο Ο Αμερικανός συνθέτης Τζωρτζ Κραμπ [George Crumb] στη
ηχοτοπίο το οποίο δεν περιορίζεται μόνο σε νότες, αρμονίες και
ΑΝΤI ΓΙΑ ρυθμούς, αλλά συμπεριλαμβάνει και θορύβους τους οποίους σειρά έργων για σόλο πιάνο με τίτλο Makrokosmos
αναπαράγουν οι μουσικοί με τη χρήση διευρυμένων τεχνικών. Με τον (1972-79) παρέχει στον ερμηνευτή αναλυτικές οδηγίες για τα
ΝOΤΕΣ όρο «διευρυμένες τεχνικές» αναφερόμαστε σε τεχνικές οι οποίες αντικείμενα που θα πρέπει να τοποθετήσει πάνω στις χορδές
εμπλουτίζουν την ηχητική παλέτα του συνθέτη και ερμηνευτή, ενώ του πιάνου προκειμένου να αλλοιωθεί ο ήχος που παράγεται.
δοκιμάζουν παράλληλα τα όρια των μουσικών οργάνων. Η συγκεκριμένη πρακτική ονομάζεται προετοιμασμένο
πιάνο. Ακούστε τα πρώτα λεπτά της σειράς Makrokosmos
Μην παραξενευτείτε λοιπόν αν στην παράσταση ένας μουσικός (Primeval Sounds / Genesis I: Cancer), όπου ο πιανίστας παίζει
ανοιγοκλείνει τα κλειδιά του πνευστού του οργάνου χωρίς να φυσάει ταυτόχρονα στα χαμηλά πλήκτρα και μέσα στο πιάνο πάνω στις
στο επιστόμιο, παράγοντας έτσι έναν απαλό κρουστό ήχο, ή αν ο χορδές.
βιολιστής πιέζει τόσο δυνατά το δοξάρι πάνω στις χορδές που αντί
για νότα βγαίνει ένας θόρυβος από το μουσικό όργανο. Όλες αυτές Από την οικογένεια των έγχορδων οργάνων, αξίζει να ακούσετε
οι τεχνικές έχουν καθιερωθεί εδώ και δεκαετίες και οι παράξενοι ήχοι το έργο του Ιάννη Ξενάκη για σόλο βιολοντσέλο με τίτλο Νόμος
που δημιουργούν μπορούν να συνυπάρχουν με τις μελωδίες, αρμονίες Άλφα (1966), το οποίο αποτελεί ένα κλασικό παράδειγμα
και ρυθμούς των υπόλοιπων οργάνων. σύνθεσης που δοκιμάζει τα όρια του μουσικού οργάνου.
Και αν σας έχουν εξάψει την περιέργεια τα παραπάνω έργα,
σας προτείνουμε τις δεκατέσσερις Σεκουέντζες του Λουτσιάνο
Μπέριο [Luciano Berio], τις οποίες συνέθεσε από το 1958 μέχρι
το 2002. Η Σεκουέντζα III [Sequenza III], γραμμένη το 1965 για
γυναικεία φωνή, συμπεριλαμβάνεται και στα προτεινόμενα
έργα για ακρόαση στην ύλη της Α΄ Γυμνασίου (ενότητα «Ρυθμός,
Ήχος, Χρώματα»). Μπορείτε να βρείτε στο βιβλίο σας σχετικές
δραστηριότητες, αλλά και ένα απόσπασμα της παρτιτούρας.