Page 35 - Εκπαιδευτικό εγχειρίδιο
P. 35

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ  ΟΜΑΔΑ 1 / Ο Χορός στο αρχαίο δράμα / Δράση 3  34  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ  ΟΜΑΔΑ 1 / Ο Χορός στο αρχαίο δράμα / Δράση 4  35


 Αφού ολοκληρώσετε τις παραπάνω δραστηριότητες και μέχρι Η     Δράση 4  Διαβάζουμε προσεκτικά, ο καθένας μόνος του, την παραπάνω
 Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ να έρθει στο σχολείο σας, σας έχουμε   στροφή επί 5 φορές. Αφού ολοκληρώσουμε την ατομική
 μια πρόταση για εξάσκηση σε ένα κείμενο που είτε σας είναι ήδη   ανάγνωση, δοκιμάζουμε να απαγγείλουμε ομαδικά το κείμενο σε
 γνώριμο είτε θα σας γίνει γνώριμο στις επόμενες τάξεις.  έναν κοινό παλμό που θα δώσει ο καθηγητής μέσα στην τάξη.
                                                  Προσέχουμε ο ρυθμός της ανάγνωσης να είναι αργός και δίνουμε
 Συγκεκριμένα, θα ασχοληθούμε με μια άλλη Ελένη και την ιστορία   μεγάλη έμφαση έτσι ώστε η εκφορά του λόγου και η άρθρωση να
 της, ή μάλλον θα ασχοληθούμε με την ίδια Ελένη αλλά με την ιστορία   είναι καθαρή και με εξωστρέφεια.
 της μέσα από τα κείμενα του Ευριπίδη. Η Ελένη του Ευριπίδη, λοιπόν,
 με μια ιστορία με κοινή αρχή αλλά λίγο διαφορετική εξέλιξη και τέλος   Ας σκεφτούμε πως οι ηθοποιοί τις περισσότερες φορές δεν
 από τη δική μας Ελένη.                           χρησιμοποιούν μικρόφωνα, επομένως το κείμενο το οποίο
                                                  ερμηνεύουν πρέπει να φτάσει στο κοινό μέσα από μια αρκετά
 Ας δούμε λοιπόν ένα απόσπασμα από ένα μέρος του   μεγάλη απόσταση και ανάμεσα σε ήχους του περιβάλλοντος,
 Χορού στην Ελένη του Ευριπίδη.                   αλλά και άλλους ήχους από την παράσταση (μουσική, άλλες
                                                  φωνές κλπ.). Για να μπορέσει λοιπόν να φτάσει το κείμενο στο
                                                  κοινό, θυμόμαστε όσα είπαμε στο Εισαγωγικό εργαστήριο για τη
 ΧΟΡΟΣ                                            φωνή και τη σωστή στάση του σώματος. Επιπλέον, έχουμε στον
                                                  νου μας τη σωστή εκφορά του λόγου και την καθαρή άρθρωση.

 Εσύ που μέσα στα πυκνά                           Αφού επαναλάβουμε την ομαδική ρυθμική απαγγελία μέχρι
                                                  το σημείο που υπάρχει μια ρυθμική ομοιογένεια στην ομάδα,
 σύδεντρα ζεις και πέτεσαι, αηδόνα,
                                                  μπορούμε να προχωρήσουμε στο τονικό κούρδισμα της ομάδας.
 εσένα κράζω γλυκοκέλαδο πουλί
                                                  Βρίσκοντας έναν τόνο ο οποίος είναι κοντά στον τόνο ομιλίας
 με τη λυπητερή λαλιά·
                                                  (C1-E1), κουρδίζουμε όλο το κείμενο στον συγκεκριμένο τόνο
 τον κόκκινο φουσκώνοντας λαιμό σου               (δείτε παράδειγμα στο παρακάτω ηχητικό αρχείο).

 βοήθα να μοιρολογήσω
                                                    https://on.soundcloud.com/B7zCj
 τα πάθη της Ελένης· κλάψε                              Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το ηχητικό αρχείο για τη
                                                        ρυθμική απαγγελία είτε για ατομική μελέτη και εκμάθηση
 τον πόνο και τα δάκρυα
                                                        είτε ως μουσικό πρότυπο μέσα στην τάξη.
 των γυναικών της Τροίας
                                                  Επαναλάβετε το κείμενο μία φορά με τον συγκεκριμένο τόνο,
 γι’ αυτούς που θέρισε κοντάρι ελληνικό,
                                                  στη συνέχεια μπορείτε να προχωρήσετε στην ομαδική απαγγελία
 όταν το πέλαγο αρμενίζοντας                      όλης της ομάδας. Σε αυτό το σημείο, μπορείτε να δουλέψετε
                                                  το τονικό κούρδισμα σε μικρότερες ομάδες και στη συνέχεια να
 με το βαρβαρικό σκαρί του
                                                  προχωρήσετε στο κούρδισμα ολόκληρης της ομάδας.
 ο Πάρης, του χαμού ο γαμπρός,
                                                  Όταν ολοκληρωθεί και η διαδικασία του ρυθμικού και του
 ήρθε με συνοδειά την Κύπριδα
                                                  τονικού κουρδίσματος της ομάδας στο κείμενο, μπορούμε να
 στους Πριαμίδες φέρνοντας                        προχωρήσουμε στη ρυθμική απαγγελία πάνω στην ηχητική βάση
                                                  που επισυνάπτεται παρακάτω. Επαναλαμβάνουμε μέχρι η ομάδα
 γάμο συφοριασμένο από τη Σπάρτη,
                                                  να ερμηνεύει με σιγουριά και αυτοπεποίθηση το κείμενο.
 εσένα, Ελένη, εσένα.
                                                    https://on.soundcloud.com/Ko9Rb
                                                        Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το ηχητικό αρχείο για τη
 Ελένη του Ευριπίδη                                     ρυθμική απαγγελία είτε για ατομική μελέτη και εκμάθηση
                                                        ή ως μουσικό πρότυπο μέσα στην τάξη.
 (Α΄ Στάσιμο, α΄ στροφή, στ. 1220-1236)
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40