Page 30 - Εκπαιδευτικό εγχειρίδιο
P. 30
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ ΟΜΑΔΑ 1 / Αγώνες Πνεύματος / Δράση 1 30 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ ΟΜΑΔΑ 1 / Ο Χορός στο αρχαίο δράμα 31
Δράση 1 Επιλέγουμε μια στροφή από τους Αγώνες Πνεύματος. Ο ΧΟΡOΣ Όπως μπορεί να έχετε καταλάβει από αυτά που είπαμε μέχρι
στιγμής, ο ρόλος της ομάδας μας είναι αντίστοιχος με αυτόν του
Δίνουμε λίγο χρόνο στους μαθητές να διαβάσουν και να
απομνημονεύσουν τη στροφή. Στη συνέχεια, σηκωνόμαστε ΣΤΟ Χορού στο αρχαίο δράμα. Φυσικά, η συχνότητα αλλά και ο όγκος
όρθιοι και κατευθύνουμε την ομάδα να κινηθεί στον χώρο του κειμένου του δικού μας Χορού διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό σε
συνεχόμενα, καταλαμβάνοντας όλη την έκταση της αίθουσας και ΑΡΧΑIΟ σχέση με αυτό που συνηθίζεται. Παρ’ όλα αυτά, για να κατανοήσουμε
γεμίζοντας όλα τα κενά που μπορεί να υπάρχουν. καλύτερα τον ρόλο της ομάδας μας μέσα στο έργο, θα φανταστούμε
ΔΡAΜΑ πως είμαστε κι εμείς ένας φανταστικός Χορός μέσα στην παράσταση
Φροντίζουμε έτσι ώστε η κατανομή της ομάδας στον χώρο Η Ωραία Ελένη του Όφενμπαχ του Κορνήλιου Σελαμσή.
να είναι ομοιόμορφη και να μην κινούνται τα μέλη της ανά
παρέες ή σε δυάδες κλπ. Για τη δραστηριότητα μπορείτε είτε Όπως διαβάζουμε και στο βιβλίο της Γ΄ Γυμνασίου «Δραματική
να χρησιμοποιήσετε μουσική υπόκρουση της επιθυμίας σας είτε Ποίηση: Ευριπίδη Ελένη», ο Χορός στο αρχαίο δράμα είναι ένα
να επιλέξετε τη σιωπή. Καθώς τα μέλη κινούνται συνεχόμενα ομοιογενές σύνολο το οποίο χαρακτηρίζεται από το συντονισμένο
στον χώρο, ο καθηγητής, κινούμενος και ο ίδιος ανάμεσά τους, τραγούδι –εκφορά του λόγου– και τη συντονισμένη κίνηση. Ο Χορός
ακουμπάει στον ώμο κάποιο μέλος της ομάδας. με το τραγούδι του δίνει στο έργο μια λυρική διάσταση. Το βασικό
χαρακτηριστικό του Χορού είναι η συντονισμένη έκφραση. Στην
Το συγκεκριμένο άτομο καλείται να ξεκινήσει την απαγγελία πραγματικότητα τα μέλη του Χορού πρέπει να λειτουργούν σαν να
της στροφής. Σταματάει μονάχα όταν το ακουμπήσει ξανά ο είναι ένα άτομο, γι’ αυτόν τον λόγο η εκφορά του λόγου, η κίνηση και
καθηγητής, διαφορετικά συνεχίζει να επαναλαμβάνει σε λούπα οι χειρονομίες του Χορού πρέπει να είναι συγχρονισμένες.
τη στροφή. Παράλληλα, ο καθηγητής συνεχίζει σε χρόνους της
επιλογής του να δίνει σήμα έναρξης της πρόζας (ακουμπώντας Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, οι τραγικοί ποιητές έπρεπε να
τον ώμο) και σε άλλα μέλη της ομάδας. παρουσιάζουν τον Χορό ως ένα από τα πρόσωπα της τραγωδίας.
Στον Ευριπίδη, όπως θα παρατηρήσετε και στην Ελένη, ο Χορός δεν
Το κάθε μέλος πρέπει να απαγγέλλει τους στίχους δυνατά και συμμετέχει στη δράση της τραγωδίας αλλά, μέσα από τα χορικά του,
με εξωστρέφεια, ενώ παράλληλα πρέπει να κινείται συνεχόμενα καθρεφτίζει και σχολιάζει τις περιπέτειες των ηρώων σε συνάρτηση
στον χώρο και να φροντίζει να μην μπερδεύεται από όσα λένε τα με θέματα όπως η τύχη, η ευτυχία, ο θεός κλπ.
μέλη της υπόλοιπης ομάδας, τα οποία θα βρίσκονται σε διαφο-
ρετικό σημείο του κειμένου. Ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει τον Μια ομάδα ατόμων, για να μπορέσει να συντονιστεί τόσο κινητικά
ρόλο του μαέστρου καθορίζοντας την πολυφωνία της τάξης, όσο και σε σχέση με τον λόγο, χρειάζεται αρκετή εξάσκηση, έτσι
δίνοντας το σήμα για έναρξη και για λήξη. Στην επανάληψη της ώστε όλοι να αποκτήσουν μία κοινή γλώσσα σαν ομάδα. Φανταστείτε
δραστηριότητας τον ρόλο του μαέστρου μπορεί να τον αναλάβει πόση συγκέντρωση χρειάζεται ένα σύνολο είκοσι ατόμων για να
κάποιο μέλος της ομάδας. μπορέσει να λειτουργήσει σαν ένα άτομο που κινείται, ένα άτομο
που μιλάει, ακόμα και η ανάσα τους πρέπει να συντονίζεται σε έναν
κοινό ρυθμό. Στις παρακάτω δραστηριότητες θα προσπαθήσουμε
να κατανοήσουμε και να αντιληφθούμε πόσο απαραίτητος είναι ο
συντονισμός και ο συγχρονισμός σε μια κοινή συνθήκη για μια ομάδα.